İnsanların
birbirleri ile olan ilişkilerinin temel belirleyicisi aralarındaki iletişimdir.
İletişim, “anlamlı
bilgilerin karşılıklı olarak diğer insanlarla başarılı bir şekilde paylaşılması
sanatı” ya da “iki kişinin duygu, düşünce ve bilgilerini paylaşarak
birbirini anlaması ile ilgili bir süreç” olarak tanımlanabilir.
Spor ortamında,
sporcu ve antrenör arasındaki ilişki sporcuların gerek psikososyal gerekse
fiziksel gelişimleri açısından önemlidir. Olumlu iletişim süreçlerinin geçtiği,
olumlu ilişkilerin kurulduğu ortamda oluşan bir antrenör-sporcu ilişkisi,
sporcu motivasyonunu, sporcu doyumunu artırmakla birlikte sporculara
becerilerini geliştirmek için de uygun ortam sağlamaktadır.
Sporcunun yoğun
antrenman programlarına katılması, antrenörün isteklerini yapması ve tüm
müsabaka boyunca arkadaşları ile uyumlu bir şekilde müsabakayı belirli bir
performans seviyesinde tamamlayabilmesi gerek antrenör gerekse de sporcu
arasındaki farklı bir özelliğin olması gerçeğini ortaya çıkarmıştır. Bu özellik
hem sporcu açısından hem de antrenör açısından “iletişim becerisi” olarak
belirlenmiştir. Çünkü sporcu ne kadar üst düzeyde sporcu olursa olsun veya
antrenör ne kadar iyi teknik ve taktik açısından bilgi donanımına sahip olursa
olsun, karşılıklı olarak verimli bir iletişim bağı kurulmadığında sporcu
istenileni yapamayacak, antrenör ise bilgilerini ve deneyimlerini sporcuya
aktaramayacaktır. Böylece hem sporcu hem de antrenör başarısız olmaktan
kendilerini koruyamayacaklardır.
Antrenörler, sporcularının
performanslarını arttırmak ve daha verimli antrenmanlar yapmalarını sağlamak
için daha etkili geribildirimlerde bulunmak isterler. Antrenörden sporcuya
yönelik iletişim eylemi bunun için uygun ortamı sağlayacak ve başlatacaktır.
Bununla birlikte, iletişim sürecinde sporcunun antrenör tarafından verilen bu bilgileri
sadece antrenörden alması değil aynı zamanda anlaması ve kabul etmesi de gerekir. Bunun sağlanabilmesi için antrenörlerin
şu soruları kendilerine sormaları gerekir. İletişim sırasında;
• Ben, sporcunun yeteri kadar dikkatini çekebildim mi?
• Ben, sporcuya kendimi kolay anlaşılabilecek bir şekilde ifade edebiliyor muyum?
• Sporcum beni anladı mı?
• Sporcum ona söylediklerime inanıyor mu?
• Sporcum benim söylediklerimi kabul ediyor mu?
• Ben, sporcuya kendimi kolay anlaşılabilecek bir şekilde ifade edebiliyor muyum?
• Sporcum beni anladı mı?
• Sporcum ona söylediklerime inanıyor mu?
• Sporcum benim söylediklerimi kabul ediyor mu?
Sözsüz mesajlar:
İlk başta, iletişim için sırayla konuşma kültürü oluşturulabilir. Antrenör
konuşurken, sporcunun sabırla antrenörün konuşmasını bitirmesini beklemesi
gerekir. İnsanların daha düzgün bir iletişim akışı sağlamak için sözlü ya da
sözsüz hareket biçimlerine baş vurduğu da yakından gözlemlenmektedir. Bu tür
davranışlar baş sallama, gülümseme, bedensel temas, göz hareketleri, vücut
duruşu vb. şekillerde ortaya çıkmaktadır. Sporcuların yüz ifadeleri de antrenörlere
iletişim için geri bildirim sağlamaktadır. Gözleri çevirmek, başka yerlere
dalmak, yerinde duramamak oyuncuların sıkıldığının göstergeleridir. Kaşların
tam kaldırılması inanmamanın ya da şaşkınlığın ifadesidir. Sporcuların duruşu
ve ruh halleri de antrenöre ip uçları verecektir. Konuşma sırasında, sporculardan
bir grup tarafından antrenöre verilen sinyallere dikkat edilmesi gerekir. Genellikle onların yüz ifadeleri sporcuların
nasıl hissettikleriyle ilgili mesajlar verecektir.
İletişim Engelleri:
Spor sosyal bir ortamdır. İletişim, sözlü veya sözsüz olarak
gerçekleşebilen ve insanların birbirini anlamasına ve ortak davranışlar
sergilemesine olanak sağlayan bir araçtır. Ancak bu noktada antrenörlerin
sadece anlaşılma konusunda değil, anlama konusunda da gayret göstermeleri gerektiği
unutulmamalıdır. Sporcularla iletişimde yaşanan engeller aşağıdaki nedenlerden
kaynaklanabilir;
- Sporcunun
anlayışı sizinkinden farklı olabilir
- Sporcu konuyu
anlayıp kabul etmek yerine doğrudan bir karara varmış olabilir.
- Sporcunun,
neden sizin bu iletişimi kurma gereği duyduğunuzla ilgili bilgi eksikliği
olabilir
- O an için
sporcunun sizi dinlemek ya da ilettiğiniz bilgileri özümseyip geri cevap
verecek motivasyonu olmayabilir
- Antrenörün
sporculara anlatmak istediği konuyu aktarmakta sıkıntısı olabilir
- Duygular
iletişim sürecini etkileyebilir
- Antrenörle sporcular
arasında bir kişilik çatışması olabilir
İletişim engelleri iki yönlü çalışır, bu nedenle antrenörler iletişim
sürecinde bunu dikkate almak durumundadırlar.
Etkili İletişim:
Elit sporcularda antrenör-oyuncu iletişiminin sonuç ve performans için
belirleyici olduğu bilinmektedir. Rejeski (1979)’ye göre bu durum “yüklemleme
uyuşmazlığı” adı verilen bir duruma da yol açabilmektedir. Sporcular
yüklemlemeleri yaşadıkları durumla ilgili faktörlere, antrenörler ise daha çok
iç faktörlere bağlama eğiliminde olmaktadır. Bu durumun sebeplerinden birisi
“izleyen-yaşayan” farkı olarak açıklanmaktadır. İkinci sebep ise,
“kişi-yabancı” farkıdır. Sporcu, müsabaka sırasında kendi geçmiş yaşantıları
ile de birleşmektedir. Böylece aralarında durumu değerlendirme açısından bazı
farklılıklar doğabilmektedir. Bir sporcu ile iletişim kurmadan önce antrenör
şunları göz önüne almak durumundadır;
- Neden iletişim
kurmak gerekiyor?
- Kimle iletişim
kuracağım?
- Mesajımı en
iyi nerede ve ne zaman iletebilirim?
- İletişim
kuracağımız konu nedir?
- Bilgileri
nasıl aktaracağım?
Etkili iletişim 6 unsur içerir;
Açık olun: Bilgilerin açık olarak sunulduğundan emin
olun
Az ve öz bilgi verin: Çok uzun konuşmalarla mesajın
özünü kaçırmayın
Doğru bilgi verin: Güvenilir olun, yanlış bilgiler
vermekten kaçının
Tam bilgi verin: Gerekli tüm bilgileri verin, sadece bir
bölümünü değil
Nazik olun: Çatışmadan kaçının, kibar olun ve tehditkar
olmayın
Yapıcı olun: Pozitif olun, eleştirel ve negatif
yaklaşımlardan kaçının
Pozitif olun:
Antrenörün, sporculara vereceği bilgilerin onlarda değişim yaratacak
etkiyi sağlaması için pozitif yönde yaklaşması gerektiğinin önemini bilmesi
gereklidir. Davranış değişikliği sağlamak için öncelikle sporcuya söyleyecek
olumlu bir yön bulunmalıdır. Pozitif yaklaşım, arzu edilir davranışları
güçlendirmek-pekiştirmek için, övgü ve ödüllerin vurgulanmasını gerektirir.
Pozitif yaklaşım, sporcuların bireyler olarak kendilerine değer vermelerine
yardımcı olur ve buna karşılık antrenöre saygı, değer, saygınlık ve güven
kazandırır. Pozitif yaklaşım kullanma, gönderilen her mesajın aşırı iltifatlı
ve övgülerle dolu olması anlamına gelmez. Aşırı övgü sporcuların gönderilen
mesajların içtenliğinden şüphe duymalarına neden olur ve ödüllerin değerini
düşürür.
Sonuç
Sonuç olarak, etkili iletişim için antrenörlerin genel olarak şunları
yapmaları gerekir;
- Sporcularınızın
sözel olan ve olmayan iletişim becerilerini geliştirin
- Sporcularınızla
yaptığınız danışmanlık seanslarında pozitif geribildirimlerde
bulunduğunuzdan emin olun
- Sporcu
grubunuza eşit düzeyde dikkat ve özeni gösterin
- Sporcularınızın
düşünme ve öğrenme stillerine göre bir iletişim yöntemi oluşturun
- Sporcularınızla
sadece konuşmak değil onları dinlediğinizden de emin olun
Geliştirilmiş iletişim becerileri,
antrenör ve sporcular için sadece bir koçluk ilişkisinden daha ileri bir durumu
kapsamaktadır. Özellikle takım sporlarında her bir branşda yer alan sporcu
sayısının birbirinden farklı olması, sporcuların yapısal özelliklerindeki
farklılıklar ve antrenörlerin farklı liderlik modellerini benimsemeleri
nedeniyle iletişim modelleri birbirine benzemeyebilir. Bu nedenle her antrenör
kendi kişilik özellikleri ile takımdaki oyuncu özelliklerine göre bir iletişim
modeli oluşturmalıdır. Bu modelin pozitif, sporcuları kendini geliştirici yönde
olması bu anlamda önemlidir.
NE ANLATIRSANIZ
ANLATIN, ANLATTIKLARINIZ KARŞINIZDAKİNİN ANLADIĞI KADARDIR
“En uzak mesafe ne
Afrika’dır,
Ne Çin, Ne Hindistan,
Ne seyyareler
Ne de yıldızlar
geceleri ışıldayan…
En uzak mesafe iki
kafa arasındaki mesafedir..
Birbirini anlamayan…”
Can Yücel
YARARLANILAN KAYNAKLAR:
Communication
Skills http://www.brianmac.co.uk/commun.htm
Hasan Ulukan, 2012, İletişim
Becerilerinin Takım ve Bireysel Sporculara Olan Etkisi, Yüksek Lisans Tezi
(sbe.kmu.edu.tr/userfiles/file/tezler/besyo/hasanulukan.pdf)
Atahan Altıntaş, Zişan Kazak Çetinkalp, F. Hülya Aşçı, Antrenör-Sporcu
İlişkisinin Değerlendirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması, Spor Bilimleri Dergisi
(Hacettepe J. of Sport Sciences) 2012, 23 (3),
119–128, (dergipark.ulakbim.gov.tr/sbd/article/download/.../5000085754)
Zeki PEHLİVAN
Zeki PEHLİVAN
Merhabalar,
YanıtlaSilEtkili bir iletişim kurmanın yollarından birinin de doğru kelime seçimi olduğunu düşünüyorum. Karşımızdaki kişiyle iletişim kurarken kelimelerimizi ne kadar özenle seçersek kurduğumuz iletişim de o oranda başarılı olur. Hem günlük hayatta hem de çalışma hayatında etkili iletişim kurmak ilişkilerimizin ve işlerimizin yolunda gitmesine yardımcı olur. Bu nedenle kelimelerimizi doğru seçmeliyiz ve iletişim kurduğumuz insanları itmemeliyiz. Bazen şu kelimeleri kullanmak iletişimin gidişatını büyük oranda etkiliyor; aynen, şey, yani gibi. Örnekleri çoğaltmak mümkün. İzninizle ben de etkili iletişim kurmanın önünde engel oluşturabilecek kelimelerden oluşan yazımı okumanız için sizinle paylaşmayı isterim: http://www.ebrubektasoglu.com/yazi/kullanmamaniz-gereken-6-kelime/
güzel okumalar diliyorum,
sağlıkla kalın.