Zeynur Pehlivan; Beden Eğitimi Öğretmeni, Milli Hentbolcu, Antrenör, Hentbol Yazarı; Eğitim Uzmanı, Milli Hentbolcu Zeki Pehlivan'ın Eşi; Lise Öğrencisi, Milli Hentbolcu Doruk Pehlivan'ın Annesi

9 Mart 2015 Pazartesi

Sponsorluk ve Hentbol


Herşey hayal etmekle başlar. Efsanevi lider Martin Luther King, ayrımcılığa karşı yaptığı konuşmasında “I have a dream today” “Bugün bir hayalim var.” demişti. O gün imkansız gibi görünen “ayrımcılıkla” ilgili bu hayal, bu gün şiddetini yitirerek azalmış hatta bitmiştir.

Türk sporununda dünya standartlarında bir seviyede yer alabilmesi, yine Türk Sporunu sponsorlarla buluşturma hayali ile başlamış ve devam etmektedir. Çıkarılan yasalarla bu hayal gerçekleşmeye başlamış ve hızlı bir ivme ile devam etmektedir. Sponsorluk yasası, federasyonların özerkleşmesi, moden tesisler hızla sporumuzun içinde hayat bulmuştur. Ancak, Türkiye’deki her spor branşı aynı ivmeyi ve şansı bulamamışlardır. Bunlardan biri de Hentboldür.

Spor bir iletişim ürünü olarak ortaya çıktıkça, yetenekli insanların spora girmesi sonucu, sporcuya ve spor dalına çeşitli fırsatlar ortaya çıkmaktadır. Ancak bu fırsatların en iyi şekilde değerlendirilmesini sağlayacak kurumlar federasyonlardır. Federasyonlar, spor sistemlerinin en önemli yapılarıdır ve profesyonel bir örgütlenmeye ihtiyaçları vardır. Bunun nedeni ise aşağıda bahsedeceğim sponsorluktaki önemli bazı noktalar nedeniyledir.


Sporda çok büyük sponsorluklar yapan şirketlerin gözüyle sponsorlukta olmazsa olmaz bazı hususlar bulunmaktadır. Bu şirketlerin, bir projeye sponsor olmadan önce çok basit bir soruları vardır. “Neden bu işe sponsor olalım?”. Bunun arkasından birçok farklı sorular gelecektir ancak temelde en büyük  ve en basit soru budur.

Bu sorunun cavabını bulmak için, sponsorlukla ilgili bazı önemli noktaların dikkate alınması gereklidir. Öncelikle, sponsorlukta herşey uyumlu olmalıdır.  Sponsorluk yapacak firmanın, sponsorluk stratejisi ve planlarının teklif edilen spor dalı ile uyumlu olması gerekir. Spor kitlelere ulaşma yolunda önemli bir alan. Fakat bunu yaparken amaç, hedef kitle, marka bilinirliği ve bütçe gibi konularda uyum sağlanması gereklidir. Sponsorluk yapılacak spor dalının hedef kitlesi, sponsor olacak şirketin hedef kitlesi ile örtüşmelidir. Ayrıca burada kitlenin büyüklüğü de önemlidir. Daha küçük kitlelere hitap eden ancak iletişimi etkin spor dalları da vardır.

Sponsorlukta hedef kitle net olarak tanımlanmalı. Spor dalı ile sponsorluk yapacak şirketin hedef kitleleri örtüşmeli. Amaç olarak spor dallarının hedefi başarıya ulaşmaktır ve sponsor desteği çok önemlidir. Ancak, başarıya giden yolda elde edilecek kazanımlar da önemlidir. Nitelikli insan yetişmesine katkıda bulunmak, başarılı insanlara destek olmak bunlardan bazılarıdır. Sponsorlukta amaç, daha çok bilinirliğin arttırılması ve marka imajına olumlu etki olarak düşünülse de, sonuçta sportif başarı gerçekleşmese de, sosyal sorumluluk ve toplumsal fayda sağlama bilinci somut ve her iki tarafın paylaşabileceği ortak hedeflerdir.

Sponsorluğun bütçesi net olmalıdır. Öngörülemeyen bütçeler görülmek istenmez. Bütçenin netleştirilmesi veya teklif aşamasında, birtakım metodlar kullanılabilir. Örmeğin, bir takım sponsorluk kategorileri sunulabilir. Tek kategori varsa tavan veya taban fiyat belirlenebilir.

İşin zamanlama ve aksiyon planı açıkça görülmelidir. Sponsorluk süresi, yani nekadar zaman için geçerli olacağı, hangi aşamalarda neler yapılacağı açık bir şekilde belirtilmelidir.

İşgücü ayrımı. Sponsor olan ve olunan kurumun işlerin yürümesi için delege edilmiş işgücünün bulundurulması, etkin koordinasyonu ve çalışma prensiplerini belirlemesi gereklidir.

Sponsorluğun uygulamasının gerçekleştirilebilir olması. Bu önemli bir konudur. Sponsorlukta belirlenen hak ve yükümlülüklerin her iki taraf içinde zamanında ve tamamıyla uygulanabilir olması gerekir.


Sponsorluk ölçümlenmeli ve denetlenebilir olmalı. Sponsorluğun etkilerini gözlemleyebilmek sponsor için çok önemlidir. Hiçbir sponsorluk başladığı yerde bitmemeli. Sponsorluk bir gelişim sürecidir. Bu da ölçümlenmeyle mümkün olabilmektedir. Birçok firmanın geliştirdiği parametrelerden biri (awareness) bilinirlik değişkenidir. Kurumun herhangi bir aktivitesinden sonra bilinirliğim şukadar arttı diyerek ölçümleme yapmaktadır. Ancak bu, o kadar kolay değildir. Çünkü tüketici, beklendiği kadar çabuk öğrenip, algılamamaktadır. Değişim zamana yayılmalı ve sponsorun içinde bulunacağı etkinliklerin zamanlaması, planlaması, süresi buna göre hesaplanmalı.

Sponsorluk bir bütünleşmedir  ve burada iki taraf vardır. İki taraftan bağımsız yeni bir ilişki inşa edilir. Yönetilen bu ilişkidir. Tüketicinin öğrenme süreci tamamlandığında sponsorluk anlam kazanmaya başlar.

Yukarıda da özetle anlatmaya çalıştığım gibi, bir değer yaratmak istiyorsak, profesyonel bir yapıya ihtiyaç vardır. Kaliteli iş yapan, işini seven, işiyle ilgili yeterliklere sahip, insan ilişkileri iyi, karar verebilen, planlama ve organizasyon becerisi olan, takım çalışmasına yatkın, yaratıcı ve üretici insanların istihdam edildiği bir federasyon yapılanması gerekli. Bu şekilde kendi malımızı satılabilir hale getirmeliyiz ki, sponsorların yukarıda saydığım temel beklentilerine karşılık verebilelim. Aksi halde sponsor bulunamadığı yerde artık kendimizi, sporumuzu geliştirme ve diğer spor dallarıyla rekabet edebilme şansımız çok zayıf olacaktır.


Dr. Zeki Pehlivan


Posted by http://zeynurpehlivan.blogspot.com/ on 13:15 in    No comments »

0 yorum:

Yorum Gönder

Bookmark Us

Delicious Digg Facebook Favorites More Stumbleupon Twitter

Search