Daha önceki yazımızda antrenörlerin sporcularıyla iletişimi
nasıl olmalı konusuna değinmiştik. Bu yazıda ise iletişimin özellikle sporcu
açısından öğretici olabilmesini sağlamaya yönelik bir noktaya, “geribildirim”
konusuna dikkat çekmek istiyorum.
Gerçek anlamda başarılı bir iletişim sürecinin oluşması ve
bunun sportif performansa yansıması için, antrenör ve sporcu her iki tarafın da
iletişim sürecine dahil olması gereklidir. Bu süreçte etkili bir geribildirim
olmadığı zaman süreç tek yönlü bilgi akışına dönüştüğü için sağlıklı bir iletişim oluşmaz. Geribildirim, alıcı ve gönderici (antrenör-sporcu) arasındaki
geriye bilgi akışıdır. Ancak burada daha çok antrenörden sporcuya doğru bir
geribildirim üzerinde duracağız.
Genel olarak etkili geribildirim;
·
Kendine özgü, kesin, açık ve nettir.
·
Genele yönelik değildir.
- Bireyleri veya bireylerin niyetlerini değil belirli bir davranışı
temel alır,
- Uygun zamanda yapılır,
- Bireyleri eleştirmek yerine, onlara yardımcı olmayı amaçlar.
Geribildirimin temel amacı, sporculara onlardan beklenen
davranışları, başarı grafiklerini açıklamak ve ulaşmaları beklenen noktaya ne
kadar yakın veya uzak olduklarını göstermektir. Etkili geribildirim, hangi işin nasıl yapıldığıyla ilgili
olmalıdır. Bu tip geribildirim, her zaman için betimseldir ve kişiye değil,
performansa ve davranışa yöneliktir. Etkili geribildirim elde edilen
sonuçların, tüm bilgilerin ve gözlemlerin paylaşılmasını öngörür. Sporcuları
yüksek performanslarını ödüllendirmek, sporcular açısından çok büyük bir
motivasyon faktörüdür. Bunun temel nedeni de ödüllendirmenin, ödüle layık olan sporcuyu
ve diğerlerini daha çok takdir edilecek ve saygı duyulmalarını sağlayacak
davranışlarda bulunmaya teşvik etmesidir. Ayrıca sporcuların sorumluluklarını daha fazla
sahiplenmelerini de sağlayacaktır. Sporcular bu şekilde takıma faydaları
dokunduğunu hissedeceklerdir. Geribildirim olumlu olduğunda ve herkesin önünde
açıklanırsa, başarılı olan sporcu için daha büyük bir motivasyon faktörü haline
gelir; çünkü herkesin önünde antrenörden alınacak bir teşekkür mesajı, sadece
bir teşekkür olarak kalmaz, o kişinin diğer sporcular önünde onore edilmesi
anlamına da gelir.
Antrenörlükte Etkili Geribildirim Verme
Antrenörlerin etkili
geribildirimleri sporcuların yaptıkları hataları hızlıca düzeltmelerini sağlar.
Sporcular, gerçekleştirdikleri bir sportif beceri ya da denemeden sonra “Nasıl
yaptım? veya “Ne derece becerebildim? diye kendi kendilerine sorarlar. Burada, sadece doğru zamanda sporculara
gerekli bilgiyi sağlamak onların öğrenmesini ve ilerlemesini hızlandırabilir.
Antrenörün bir sportif performans sonrası sporcularına ve takıma gerekli
olan anlamlı bilgileri sağlamasının üç temel nedeni vardır. 1. Motive etmek 2. İyi performansı
desteklemek, güçlendirmek ya da kötü olanları düzeltmek 3. Sporcuların ihtiyacı
olan öğrenme ve ilerlemeyi hızlandırmak
Sporculara, onların nasıl daha
iyi yapabileceklerini anlatacak yerleşmiş mekanizmalar vardır. Sporcular,
yaptıkları hareketlerin nasıl sonuçlanacağını öngörebilir ve performanslarıyla
ilgili bir bakış açısı oluşturabilirler. Örneğin bir hentbolcu yaptığı bir
atışın gol olup olmayacağı ya da yaptığı bir aldatmanın işe yarayıp
yaramayacağı ile ilgili kafasında bir fikir oluşturabilir. Ancak bu noktada
sporcu dışarıdan bir göz yardımına ihtiyaç duyar. Bu nedenle antrenör olayın
gerçek durumunu sporcuya aktarmada geribildirimi kullanır. Antrenörler
sporcularının kendi performansları ile ilgili daha ayrıntılı bilgi
verebilirler. Bu bilgi, gerçekte ne yapmak istedikleri, ne olduğu, aslında ne
olması gerektiği ve nasıl kendilerini geliştirebilecekleri ile ilgili olarak
sporculara dönüş sağlar. Antrenör tarafından sağlanan bu tür dış kaynaklı
bilgiler, sporcuya performansı ve sonuçlarıyla ilgili anlamlı dönüşler
kazandırır. Antrenör bu yolla, sporcunun daha iyi öğrenmesi ve yapabilirliğinin
artmasına katkı sağlar.
Antrenörlerin
Geribildirim Vermede Kullanabilecekleri İpuçları
·
Sporcuların performanstan sonra bilgilendirici ve
destekleyici biçimde motive edilmesi. Teknik olarak genel yaklaşım sporculara
bir olumlu bir olumsuz sonra tekrar olumlu geribildirim yapılmasıdır. Öncelikle
antrenör iyi giden noktaları belirtir daha sonra geliştirilmesi gereken konular
hakkında konuşur ve tekrar başka bir pozitif noktaya belirtir.

·
Sporcunun kendi performansı ile
ilgili bakış açısını düzeltmek için antrenörün sözel olarak anlamlı
bilgilendirme yapması. Antrenör sporcunun hareketiyle ilgili olarak
analizyapmak yerine hareketin nasıl doğru yapılacağı ile ilgili bilgi veririr.
·
Sporcuların performansları ile
ilgili olarak daha çok olumlu olanları kullanma. Aksi halde olumsuz ya da cezalandırıcı
geribildirimler çok fazla etkili olmayacaktır.
·
Her hareketten sonra
geribildirim vermek yerine aralıklarla sporcuya bilgi verme. Sporcunuza,
antrenöre bağlı olmadan hareketleri serbetçe deneyip öğrenebileceği bir zaman
vermek gelişim açısından yararlı olacaktır.
·
Sporcularınıza etkili geribildirim verebilmek için bazı
uygulamaları da kullanabilirsiniz. Bunlardan bir tanesi video kayıt
uygulamasıdır. Sporcunun hareketlerini diğer sporcularla karşılaştırma,
sporcunun kendisini analiz etme ve belirli noktalara dikkat çekme amacıyla
kullanabilirsiniz. Bu yöntem sporcuların çok fazla gereksiz bilgi altında
kalmasından korur ve doğrudan odaklanmaları sağlar.
Örnek Bir Öneri
Bunların yanında dikkat çekmek istediğim bir yöntemde,
basketbolda özellikle altyapılarda dikkatimi çeken bir uygulamadır. Şöyleki;
basketbol antrenman ve maçlarında yaptığım gözlemlerde, antrenörler çalışmalar sırasında
sürekli olarak sporcuların ihtiyaçları olan “doğru” temel teknikler ve
davranışları yapmaları konusu üzerinde sıklıkla durmaktadırlar. Maçlarda da
yine antrenmanlarda uygulatmaya çalıştıkları hareketleri yapmaları konusunda sıklıkla
geribildirimlerde bulunmaktadırlar. Örneğin, potaya doğru yapılması gereken top
sürme ve turnike hareketinde sağdan girdiyse sağ el, soldan girdiyse sol elle
turnike atmaları konusunda uyarmaktadırlar. Eğer sporcu soldan girip sağ elle
bunu yaparsa, atış sayı olsa bile sporcularını doğru hareket olan sol elle
turnike konusunda uyarmaktadırlar. Yine aynı mantıkla, boş oyuncuyu bulmak için
top çevirmek konusunda da bu uygulama geçerlidir. Üzerinde savunma olan oyuncu
potaya atış yapıp sayı bulsa bile doğru hareket olan boş oyuncunun top
kullanması gerektiği belirtiliyor ya da doğru adam doğru atış kullanıp sayıyı
kaçırsa bile “aferin, “bravo” vb. gibi sözlerle sporcu motive edilip
cesaretlendirilmektedir.
Hentboldeki uygulamalarda ise basketbolun bu yaklaşımını çok
fazla görmek mümkün olmamaktadır. Genelde boş ya da uygun oyuncuyu bulma ve pas
verme, savunma üzerindeyken atış yapmama vb. gibi durumlarda sporcularımıza
gerekli geribildirim verilmemektedir. Oyuncu eğer gol attıysa, antrenör
hareketin doğru olup olmadığı konusunda ve yapılması gereken davranışla ilgili
geribildirimde bulunmamaktadır. Bu eksiklik sporcuların ilerleyen yaş
gruplarında istenmedik alışkanlıkları kazanmalarına ve bunları değiştirme
konusunda çok fazla direnç kazanmalarına yol açmaktadır. Halbuki, basketboldaki
geribildirim uygulamasının hentbolde de sıklıkla kullanılması, hentbolcülerin
ileriye dönük bir çok olumsuz alışkanlık kazanmalarının önüne geçecektir. Bu
konunun, antrenör arkadaşlarımız tarafından değerlendirilerek, antrenörlük
uygulamalarında kullanmalarının oldukça yararlı olacağı düşüncesindeyim.
KAYNAK:
0 yorum:
Yorum Gönder