Yapılan bu araştırma, İngiltere’de hentbolün artan
yükselişi ile birlikte, ulusal programda hentbolün kullanılması ve temel
hareket becerilerinin geliştirilmesinde, diğer geleneksel sporlara kıyasla daha
uygun alternatif bir spor olması ile ilgili destekleyici bilgi olarak
gönderilmiştir.
Giriş
Bir öğrencinin temel hareket
becerilerini geliştirmek için alternatif sporlar ne
kadar etkilidir?
Çocuklar, spora katılmakla kendi becerilerinde belli bir
oranda gelişme sağlayabilirler, ancak ulusal müfredatlarda seçilebilecek
geleneksel sporlar oldukça dar çerçevede tutulmuştur. El-göz koordinasyonu,
temel hareket becerilerinin geliştirilmesinde en önemli temel bileşen olarak
kabul edilir ve bu bileşenin yaşam boyu sürdürülen fiziksel aktiviteler
üzerinde önemli bir etkisi vardır. El-göz koordinasyonunun geliştirilmesinde,
hentbolün geleneksel sporlara göre nasıl bir etkisi olduğunu görmek amacıyla, 7
yaşındaki bir grup çocuk, 6 haftalık bir programa tabi tutulmuştur.
Gerekçe
2012
Olimpiyatlarında başarılı bir grafik çizen hentbolün, ulusal tanınırlıkta da
artış sağladığı görülmektedir. Ayrıca hentbol bazı okullarda geleneksel sporlar
içine alınan ya da alternatif bir program olarak verilen bir spor dalı haline
gelmeye başlamıştır. Fakat, bu spor geleneksel spor dallarından daha uygun
mudur? Grigore, Mitrache, Predoiu
ve Rosca (2012) tarafından yapılan yeni bir
çalışmada, iletişim sporlarında, kişinin el-göz koordinasyonunu geliştirmede hentbolun
diğerlerinden daha etkili olduğu ileri
sürülmektedir. Ayrıca bu araştırmada,
el-göz koordinasyonunu geliştirmede Hentbol (yeni
spor) ve Rugby (geleneksel
spor) etkinliklerinin bir
karşılaştırması da yapılmıştır.
Standart bir “Duvarda Pas Yapma' testi kullanılan bu çalışmada, sporcu duvara bir eliyle pas atmakta ve diğer
eliyle de tutmaktadır. 30 saniyelik bir süre içerisinde yapılacak toplam pas
sayısına dayalı olarak çalışma yapılmaktadır. Öğrencilerin, iki spor dalının
her birinde uygulanan 6 haftalık program öncesinde ön değerlendirmeleri
alınmıştır. Aşağıdaki tablo 1 de,
bu test ile belirlenen ortalama değerler gösterilmektedir.
Bulgular
6 haftalık program tamamlandıktan sonra tüm öğrenciler yeniden
test edilmiş ve iki testin
sonuçları analiz edilerek
kaydedilmiştir. Tablo 2 de alınan
sonuçlar yer almaktadır.
T-Testi kullanılarak, değişkenler arasındaki ilişkiyi ve
0.1 düzeyinde iki ölçüm arasındaki pozitif ilişkinin düzeyini değerlendirmek
için bir analiz yapılmıştır. Bu analizin
ardından, Rugbynin değeri 0,4280 iken Hentbolun
0,0825’lik bir değer
aldığı görülmüştür. Bu durum, Rugby programı ile el-göz
koordinasyonu sonuçları arasında herhangi bir ilişki olmadığı sonucunu
göstermektedir. Fakat buna karşın, hentbol programının el-göz koordinasyonunun
gelişmesi ile ilgili 0.1 düzeyinde yüksek bir ilişki olduğunu göstermektedir.
Sonuç
El göz koordinasyonunun gelişmesi ile ilgili yapılan çalışma sonrasında, Rugby puanlarında alınan sonuçlarda değişim % 1.3’lük bir düşüş
olarak gözlenirken, ortalama hentbol puan aralığında % 16’lık bir artış
olarak gözlenmiştir. Bu çalışmanın sonuçlarına
dayanarak, Hentbolün, geleneksel müfredatta yer alan sporlara göre, temel spor
becerilerinden biri olan el-göz koordinasyonunu geliştirmede daha büyük bir etkiye sahip olduğu ileri sürülebilir. Katılımcıların transfer edilebilir becerilerinin
geliştirilmesinde Hentbolün, geleneksel sporlara göre daha olumlu bir etkisinin
olduğu ifade edilebilir.
Bu sonuca dayanara, Hentbol gibi sporların, beden
eğitimi müfredat programları için seçim yapan profesyonellerce, temel
becerilerdeki olumlu katkısı göz önüne alınarak yeniden gözden geçirilmesi ve
değerlendirilmesinin artık zamanı değil midir?
KAYNAK:
Posted by Ross McGowan / June 29,
2014
Çeviren:
Dr. Zeki Pehlivan
0 yorum:
Yorum Gönder